Educatie pentru viata – Cum sa crestem copiii in mod armonios – invitat: Lucia Avasan – 20.02.2018 | SperantaTV
Educatie pentru viata – Cum sa crestem copiii in mod armonios – invitat: Lucia Avasan – 20.02.2018 | SperantaTV
read moreCum sa iti disciplinezi copilul folosind benzi de cauciuc?
În momentele de criză cu copiii probabil vă întrebaţi cum reuşesc alţii să le gestioneze şi care este secretul lor. Ei bine, mai jos aveţi povestea lui Jackie Ryan Masek, din Pittsburgh, Pennsylvania: “Probabil că vă întrebaţi ce legătură au benzile de cauciuc în disciplinarea copiilor? Ei bine, pentru a înţelege mai bine despre ce este vorba trebuie să vă spun cum am aflat eu despre această metodă. Pentru asta trebuie să mă întorc în timp, când băieţelul meu L., în vârstă de 5 ani a fost diagnosticat cu ADHD şi toate metodele mele de disciplină dădeau greş. Citisem toate cărţile despre cum să îţi creşti copiii. Problema e că autorii lor nu prea erau de acord unii cu ceilalţi. Chiar nu mai ştiam ce e corect să fac. Tot ce voiam era să învăţ cum să îmi cresc copilul fericit, inteligent şi puternic. Când L. nu se purta corect voiam să aflu metode prin care să îl fac să se oprească. O altă problemă e că majoritatea cărţilor promovează metode pentru copiii care îşi amintesc o pedeaspă mai mult de 24 de ore. Însă ce faci cu un copil care nu mai ştie ce a făcut acum 24 de minute? Într-o zi mă plângeam psihologului lui L. că L. nu mă ascultă şi că îmi e foarte greu să îl disciplinez. Psihologul se uită la mine şi la un moment dat mă întreabă: “Cat de des îl recompensaţi pe copil?”. Nu îmi venea să cred, eu îi povesteam de năzbâtiile pe care L. le face, îi spuneam că nu mă ascultă şi uneori efectiv mă ignoră şi doctorul mă întreabă cât de des îl recompensez. În mintea mea era o tornadă : “Recompense? Ce recompense? Acest copil este o teroare! A spart vaze, suveniruri, a scris pe toţi pereţii casei iar doctorul mă întreabă cât de des îl recompensez. Pentru ce?” Apoi doctorul continuă: “L-ai surprind făcând lucruri bune?”. Întrebarea doctorului a venit ca un pumnal în sufletul meu. Părea că lumea s-a oprit în loc. Toate zgomotele din stradă se opriseră. Simţeam doar cum sângele îmi clocotea în vene”. Mă gândeam: A fost copilul meu bun? L-am apreciat vreodată? I-am arătat cât de important este pentru mine şi cât îl iubesc? Apoi am realizat că m-am purtat exact ca părinţii mei şi fără să îmi dau seama am aplicat cu el aceleaşi metode pe care le-au aplicat şi părinţii mei cu mine. Am realizat că rolul meu de mamă a fost să împart sarcini şi să critic fapte. M-a preocupat mai mult ca L. să asculte şi să se supună regulilor mele. Niciodată nu mi-am pus întrebarea dacă aşteptările mele sunt realizabile. Revenim acum în cabinetul doctorului. Înainte să plec îmi spune că are pentru mine o temă şi îmi dă trei benzi din cauciuc. Îmi spune că va trebuie ca timp de o lună să le port în permanenţă astfel: dimineaţa le pun pe încheietura mâinii drepte iar până seara înainte de culcare trebuie să le mut pe încheietura mâinii stângi. Singura modalitate prin care puteam face asta era să îl surprind pe L. făcând fapte bune. ORICARE LUCRU BUN. Nu conta CÂT DE MIC. Nu conta pentru cât timp, chiar şi pentru o SECUNDĂ. De 3 ori! Pe zi! Numărul 3 nu era unul mare dar în unele seri...
read morePasari calatoare, bine v-ati reintors!
Luna aprilie a fost o lună a cooperării şi a schimbului de experienţă. Astfel, Grupa Mini şi Grupa Mică au realizat un parteneriat educaţional prin care copiii cele două grupe au învăţat împreună şi unii de la alţii despre tema “Păsări călătoare”. Prin acest parteneriat s-a urmărit: Colaborarea copiilor “mici” de la Grupa Mini cu cei “mari” de la Grupa Mică. Schimbul de experienţă: Copiii de la Grupa Mică au trebuit să îi înveţe pe cei mici ce ştiu ei despre păsările călătoare dar şi cântecele în limba engleză: “Five little ducks” https://www.facebook.com/214001255446210/videos/540348289478170/ şi “Finger family” iar copiii de la Grupa Mini i-au învăţat pe cei de la Grupa Mică “Cântecul berzei” https://www.facebook.com/214001255446210/videos/540351006144565/. Lucrul în echipă: construirea de cuiburi din lego şi paie. Fair play-ul: jocurile de ştafetă. Copiii s-au amuzat jucând împreună: Ştafeta lingura şi ou. https://www.facebook.com/214001255446210/videos/vb.214001255446210/540988586080807/?type=2&theater Păsări la cuib. Zboară, zboară, cine zboară? Săritura cu sacul. https://www.facebook.com/214001255446210/videos/540953506084315/ Tot împreună, copiii de la ambele grupe au fărâmiţat pâine pentru a hrăni păsărele ( motricitate fină), au construit din paie şi lego cuiburi pentru păsări şi au scris cu pene (dezvoltarea creativităţii). Obiectivele de învăţare pentru Domeniul Ştiinţe au fost: Să numere crescător şi descrescător folosind mulţimi în limita 1-5 respectiv 5-1; Să recunoască poziţiile spaţiale: în, sus, jos, pe, sub; Să recunoască semnele + şi =; Să realizeze operaţii cu mulţimi- adunare (cu câte o unitate); Să recunoască şi să identifice figuri geometrice în mediul înconjurător: pătrat, cerc, dreptunghi, triunghi (ex: uşa are forma de dreptunghi) Onomatopee. Pentru Domeniul Limbă şi comunicare obiectivele au fost: Să reţină titlul şi prima stofă a poeziei “Somnoroase păsărele” de Mihai Eminescu; Să îşi îmbogăţească vocabularul cu cuvintele fulgi, pene, cuib, stol; Să găsească diferenţe şi asemănări între o pasăre de jucărie (fără viaţă) şi una reală (cu viaţă); Luna aceasta am primit vizita unor dinozauri jucăuşi care şi-au propus să îi inveţe pe copii despre prieteni în cadrul domeniului Om şi societate. Astfel dinozaurii din povestea “Când doi se ceartă al treilea câştigă” i-au învăţat pe copii că prietenii îşi împart jucăriile, ei se ajută, se salută şi fac lucruri bune chiar şi atunci când nimeni nu îi priveşte. Luna aprilie se termină cu gândul la iepuraşul de...
read more“De la natura in dar, vitamine la pahar!”
Fructele şi legumele sunt alimente benefice sănătăţii noastre, nu încape nicio îndoială. Deşi oamenii de ştiinţă încă dezbat câte porţii ar trebui să mâncăm zilnic – cinci? şapte? – un lucru e totuşi clar: e bine să mâncăm legume şi fructe. În alimentaţia copiilor, aportul de legume şi fructe este absolut necesar, fiind principala sursă de carbohidraţi, dar şi de minerale şi vitamine. Pe lângă aceasta, fructele şi legumele reprezintă o sursă importantă de apă, care completează aportul de lichide zilnic, precum şi de fibre, absolut necesare pentru bună funcţionare a tubului digestiv. Nu toţi copiii iubesc fructele şi legumele. În acest caz, un pahar de mousse sau suc 100% natural poate înlocui o porţie de fructe şi legume dintr-o zi. Care e pericolul la care-i expunem pe copii dacă nu le furnizăm destule fructe și legume în alimentație? Consumul insuficient de fructe şi legume pe perioade lungi de timp, precum şi monotonia în consumul acestora pot conduce la carenţe de vitamine şi minerale, care mai departe pot genera o gamă foarte largă de probleme de sănătate. Cel mai frecvent ne întâlnim cu imunitate scăzută, îmbolnăviri frecvente (mai ales probleme respiratorii), stare de oboseală permanentă, apatie etc. Aceste carenţe pot fi uşor prevenite printr-un aport corect de fructe şi legume; în cazul copiilor mofturoşi se poate recurge la utilizarea de sucuri naturale de fructe. De ce copiii preferă diferite gustări în loc de fructe şi legume? Cea mai mare problemă a fiecărui părinte este că cel mic nu vrea să mănânce legume, de multe ori nici fructe. Care este cauza acestui fapt? Copiii nu resping în mod automat legumele şi fructele. Este o chestiune de educare a gustului şi de aplicare a unor principii de alimentaţie sănătoasă în familie şi în mediul în care trăiesc copiii (grădiniţă, şcoală, alte comunităţi). Contează foarte mult exemplul personal pe care părinţii şi bunicii îl oferă copiilor – aceştia imită în mod natural ce fac adulţii, iar dacă aceştia au bunul obicei să mănânce în mod frecvent legume şi fructe, copiilor li se va părea absolut firesc să facă la fel. Scopul proiectului: Promovarea unui stil sănătos de viaţă, care constă într-o alimentaţie echilibrată, bogată în fructe şi legume, consumate în proporţii adecvate. Obiective: Inițierea unei rutine zilnice a consumului de fructe și legume în diferite forme de prezentare; Deprinderea unor comportamente corecte vis-à-vis de consumul de fructe şi legume; Conștientizarea importanței consumului zilnic de fructe şi legume, în diverse forme. Activităţi: Luni: socată – preparare Soc, lămâie, miere, apă, și-am făcut socata-ndată! Marţi: limonadă Portocale și lămâi, sănătatea corpului! Miercuri: suc de morcovi Morcovi, mere de zdrobim, sucul iese chiar divin! Joi: smoothie Smoothie-ul gros și gustos, este bun și sănătos! Vineri: socată Astăzi încheiem îndată, evident tot c-o socată! ...
read moreSalutare, primavara, Timp frumos, bine-ai venit!
Luna Martie a sosit cu flori colorate şi parfumate, cu gâze care mai de care mai interesante şi cu ploi. A fost o lună perfectă pentru activităţile educative din grădiniţă. Ica, buburuza întârziată din povestea cu acelaşi titlu şi-a propus să îi înveţe pe copii cum se schimbă vremea în anotimpul primăvara, ce se întâmplă cu livezile şi grădinile de flori o dată cu încălzirea vremii si ce fac insectele şi păsările călătoare. Tot Ica a stabilit şi obiectivele pentru activităţile din această lună. Astfel la Ştiinţe, Ica a stabilit pentru copii următoarele obiective: -să numere crescător şi descrescător de la 1 la 5; – să numere de la 1 la 5 recunoscând grupele de obiecte şi cifrele corespunzătoare; -să formeze mulţimi şi raporturi cantitative între acestea cu folosirea expresiilor : mai mult cu unul, mai puţin cu unul, egale; -să denumească şi să recunoască formele geometrice: pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi; -să planteze o floare în ghiveci. Pentru Domeniul Limba şi Comunicare s-a lucrat pe textul poeziilor “De pe-o bună dimineaţa” de Otilia Cazimir şi “Primăvara” de Vasile Alecsandri şi pe textul poveştilor “Ica, buburuza întârziată” , “Cum au mai scăpat albinele de ursul pofticios” şi “Poveste cu oameni de zăpadă, Zâna Primăverii, pomi înfloriţi, flori şi insecte”. Obiectivele stabilite au fost: – să recunoască schimbările care au loc în fiecare anotimp; – sa identifice diferite tipuri de flori de primăvara; – să memoreze textul poeziilor; – să repovestească pe baza imaginilor textul poveştilor respectând ordinea cronologică a întâmplărilor; -să identifice părţile componente ale unei flori. Pentru Dezvoltarea creativităţii, obiectivele setate de Ica au fost: – să realizeze un fluture folosind culori primare şi binare; – să picteze şi şă lipească o buburuză. Pentru Domeniul Om şi societate, Ica le-a amintit copiilor cum ne comportăm cu prietenii noştri iar Lăbuş din poezia “ Lăbuş şi muşuroiul de furnici” le-a vorbit copiilor despre sfaturi bune, sfaturi greşite, reguli de prietenie şi regula celor 5 minute. Vremea frumoasă ne-a permis să petrecem timp în parc şi să jucăm jocul preferat 1,2,3 fuga după ei! şi să ne întrecem cu bicicletele. Îndrăgite în această luna au fost şi cântecele în limba română despre primăvara “ Înfloresc grădinile” şi “Vine, vine primăvera” dar şi cântecelele în limba engleză: “What’s the weather like today?” , “Rain, rain go away”( l-am cântat în fiecare zi ploioasă cu speranţa că poate soarele va ieşi mai repede de după nori) si “Mr. Sun”. În luna martie am avut o zi specială. O zi în care am avut emoţii mari. O zi pentru care ne-am pregătit cu cântecele şi poezii. Aţi ghicit! Este vorba de 8 Martie. Am fost super fericiţi să cântăm mămicilor “E ziua ta mămico!” şi “Mummy it’s your special...
read moreRutina…rutina…. rutina
Toţi auzim de rutine încă din prima zi de părinte. De ce copilul are nevoie de rutină? Un prim răspuns ar fi: Când un copil ştie la ce să se aştepte, ştie ce urmează să facă, lumea lui este mai confortabilă iar copilul se simte în siguranţă. În perioada şcolară, copiii îşi formează obiceiurile care le vor fi necesare pe parcursul vieţii. Depinde de noi ca părinţi dacă aceste obiceiuri sunt unele sănătoase sau dimpotrivă nesănătoase. În viaţa copilului preşcolar intervin două rutine: rutină de la grădiniţă şi rutina de acasă. Rutina de la grădiniţă este în general aceeaşi pentru fiecare zi. Activităţile care urmează sunt anunţate fie prin cântec fie prin poezioare scurte. Spre exemplu, activităţile de învăţare sunt anunţate de versurile: Gură este închisă, Ochişorii privesc, Urechile ascultă, Mâinile se odihnesc. Picioarele stau liniştite Creierul gândeşte Răspunsuri corecte Guriţa acum rosteşte! Rutina, pe lângă siguranţă şi confort are rolul şi de a încuraja independenţa copiilor prin simpla lor participare la activităţile zilnice. Când un copil îşi cunoaşte programul zilnic, el este nerăbdător să acţioneze pe cont propriu. Astfel la rutina de somn de acasă îl puteţi lăsa să aleagă o poveste sau un cântec de leagăn sau doar să spuneţi împreună câteva versuri care marchează ora de somn: Luna să te privească, Stelele să te învelească, Îngerii să te ocrotească, Somn uşor! La grădiniţă momentul somnului este marcat de versurile: O broscuţă mititică S-a suit pe-o pietricică Şi strigă în gura mare Toţi copiii la culcare. Atunci când stabilim copilului o rutină trebuie să ţinem cont în primul rând de ce poate copilul să facă singur: Să se îmbrace singur, Să se încalte singur şi să-şi îmbrace haina singur Să aleagă o poveste inante de somn Să îşi spele mâinile înainte de somn. Să îşi îmbrace pijamalele. Să folosească toaleta singur. Să îşi perie dinţii (supravegheat şi ajutat). În al doilea rând trebuie să avem grijă la Timp. Unele dintre sarcinile de mai sus îi solicită copilului mai mult sau mai puţin timp. Poate fi frustant că programul să îţi fie dat peste cap pentru că cel mic nu poate să realizeze sarcinile şi se bazează în totalitate pe ajutorul tău. Nu este o soluţie ca tu să faci sarcinile în locul lui. Lasă-l pe copil să le facă! Încurajează-l! Ajută-l să câştige încredere în el! Poţi câştiga timp dimineaţa lăsându-l pe el să se îmbrace singur sau măcar să încerce-nu contează că se îmbrăcă pe dos sau cu spatele- în timp ce tu pregăteşti micul dejun sau te pregateşti pe tine. Pentru că rutina stabilită să funcţioneze ea trebuie să fie flexibilă. Viaţa este de cele mai multe ori imprevizibilă! Copilul tău priveşte tot ceea ce faci şi aude tot ceea ce spui, tu eşti un model pentru el. Cu toate că realizezi sau nu, copilul învaţă modul cum reacţionezi la schimbări. Dacă tu eşti stăpân pe tine atunci când întâlneşti un obstacol şi copilul tău va fi! Aşa că relaxează-te! Aminteşte-ţi să te bucuri de obstacole şi să zâmbeşti Sfaturi: Schimbările au nevoie de timp, efort şi perseverenţa. Amintiţi-vă să lăudaţi efortulsi nu rezultatele (este mult mai important ca cel mic depune effort să se îmbrace singur şi nu contează dacă hainele lui sunt pe dos sau cu spatele ). Includeţi în rutină săptămânală...
read moreOare ce sunt acelea meseriile?
Oare ce lucrează părinţii noştrii? Aceasta este întrebarea cu care am început luna februarie. V-aţi dat seama repede că vorbim despre meserii aşa că, în grupele de la Rita Veveriţă s-au instalat pe rând spitale, şantiere, centre veterinare, bucătării, staţii de pompieri, secţii de poliţie, cabinete stomatologice. Copiii au experimentat pe rând meseriile din sfera siguranţei, sănătăţii, creşterii, alimentaţiei şi artelor. Au învăţat că poliţiştii, pompierii şi soldaţii sunt cei care au grijă ca noi să fim în siguranţă zi de zi şi că societatea în care trăim se bazează pe reguli care trebuie respectate. Atunci când acestea nu sunt respectate se întâmplă lucruri mai puţine bune. Astfel de reguli sunt cele de circulaţie. Săptămâna următoare copiii au fost doctori (de animale, de oameni) şi stomatologi. Au aflat că pentru a fi sănătoşi trebuie să avem în primul rând grijă de noi şi să respectăm regulile de igienă corporală şi orală. Copiii au făcut cunoştinţă cu Eliza, o fetiţă tare tristă, care mânca numai dulciuri şi nu se spăla pe dinţi. Au mers cu ea împreună la medicul stomatolog ( Elizei îi era şi teamă de medic) pentru a-i trata dinţişorii. Aici a întâlnit-o pe Zâna Măseluţă ( dna dentistă) care a învăţat-o cum să îşi spele dinţii dimineaţa şi seară. În săptămâna următoare copiii s-au jucat “De-a vânzătorii” şi au cumpărat legume şi fructe unii de la alţii dar şi rechizite şi cărţi. Ei au avut chiar şi bani din dreptunghiuri verzi. Jocul ”De-a pictorii” i-a învăţat că atunci când îmbinam unele culori obţinem altele aşa că avem culori primare şi culori binare. Am pictat o floare folosind următoarele culori binare: violet, portocaliu, verde şi galben. Activităţile matematice au urmărit introducerea cifrei şi numărului 4, realizarea de mulţimi şi formarea de perechi între elementele a două mulţimi. La ştiinţa copiii au plecat într-o expediţie pe mare, au fost marinari şi s-au întrebat care obiecte de pe vas se scufundă şi care nu. Am scufundat mingiuţe de plastic, linguri, forme geometrice din lemn, crenguţe, peştişori din plastic. Am folosit cuvintele: greu şi uşor. La dezvoltarea limbajului am continuat cu literele D şi B, am învăţat poezii despre meserii: “Semaforul”,”Doctorul”, “Bucătarul”, am cunoscut-o pe Eliza din povestea “Eliza, fetiţa care mânca numai bomboane” şi am alcătuit propoziţii din 2-3 cuvinte cu ajutorul educatoarei. În ultima zi din Februarie i-am spus Iernii “Pe curând!” , Primăverii “Bine ai venit!” iar gândul ne duce la razele soarelui, la floricele colorate şi la Ziua...
read moreOfera copilului optiuni!
Un adult are posibilitatea să aleagă ce să facă şi cum să îşi planifice activităţile dintr-o zi. Oare copiii au această posibilitate? Oare îi întrebăm pe copii ce vor să facă? Le lăsăm posibilitatea să aleagă? Un exemplu de întrebare prin care îl lăsăm pe copil să aleagă este: Vrei să citim o poveste sau vrei să colorezi? De ce este important ca un copil să poată alege? Nu contează dacă copilul alege să citească sau să coloreze. Important este faptul că el poate decide singur ce să facă. Are posibilitatea reală de a alege. Unii educatori/părinţi consideră că este mai sigur şi mai responsabil ca ei să aleagă în locul copiilor. Unii copii se vor conforma şi îi vor respecta dorinţa adultului fără să riposteze. Însă alţii nu vor respecta deloc. Preşcolarii au multe activităţi şi lucruri pe care nu le pot face singuri: nu pot sta singuri în casă, nu pot traversa strada singuri, nu pot ieşi singuri în parc, nu pot mânca când vor, nu isi pot face o limonadă. Pentru că există atât de multe lucrui pe care un copil nu le poate face din perspectiva siguranţei şi a sănătăţii, este dificil pentru el să simtă că are control asupra vieţii lui. Începând de la vârsta de câteva luni copilul poate începe să facă alegeri corecte dacă este învăţat. Un copil care încă nu vorbeşte se poate exprima nonverbal, el încă de acum poate să îşi dezvolte simţul resposabilităţii şi autonomiei. Atunci când putem alege simţim că avem control. Copiilor cărora li se lasă posibilitatea să aleagă simt că pot controla ceea ce li se întâmplă. Sunt oarecum stăpâni pe lucrurile pe care urmează să le realizeze. Sigur aţi auzit copii care spun “nu” la orice propunere a adultului, copii care au frici (frică de baie), copii care spun:” Lasă-mă pe mine!” sau “Singur, fac singur”. Toate acestea se întâmplă pentru că la un moment dat copilul a pierdut control asupra propriei vieţi. Copilul care simte că are control va dezvolta un comportament sănătos şi va fi independent. Revenind acum la întrebarea” Vrei să citim o poveste sau vrei să colorezi?” aceasta permite copilului să facă o alegere reală, o alegere care îi convine adultului. Copilul are alegere limitate: citeşte sau colorează. El nu are şi altă variantă. Dacă adultul ar fi întrebat: “vrei să citim o poveste” fără să îi lase copilului posibilitatea să aleagă, copilul probabil ar fi răspuns:” vreau să mă joc”. Tocmai din acest motiv opţiunile oferite copilului trebuie să fie agreate de adult. Opţiunile care nu sunt agreate nu te pot ajuta la îndeplinirea scopului de a creşte un copil responsabil, autonom, care poate face diferenţa dintre corect şi greşit, bine şi rău. El va fi confuz pentru că tu ca adult îi adresezi o întrebare şi ai pretenţia că el să răspundă ceea ce vrei tu să auzi. Este practic să oferim copiilor mai mult de 2 opţiuni? Răspunsul la aceasta întrebare ţine de vârsta copilului. Până la vârsta de 4 ani este indicat 2 opţiuni din care copilul să aleagă deoarece copii mici pot deveni copleșiți de prea multe opțiuni. Începând cu vârsta de 5-6 ani poate fi introdusă şi cea de-a treia opţiune. Care sunt beneficiile atunci când îi laşi copilului posibilitatea să aleagă? Haideţi să ne...
read morePregatiti bagajele!
Gata? Pregătiţi? Aţi terminat de împachetat? Aţi pus hăinuţe groase în bagaje? Plecăm în expediţie într-o lume îngheţată! Luna ianurie a început la Rita Veveriţa cu planuri de călătorie. În prima parte a lunii am călătorit în minunata lume a animalelor sălbatice care trăiesc în pădure. Am fost plecaţi două săptămâni, timp în care ne-am întâlnit cu urşi, vulpiţe, lupi, cerbi, arici şi bufniţe. Acestea ne-au arătat cum trăiesc ele iarna, cum blăniţa devine mai deasă iar penele mai numeroase pentru a putea rezista frigului. Am învăţat că unele animale sunt carnivore, altele ierbivore iar altele omnivore. Că locuinţa unora se numeşte bârlog iar a altora scorbură. Am aflat că unele animale hibernează şi că altele sunt la fel de active ca în sezonul cald. Copiii au făcut cunoştinţă cu personajele lui Ion Creangă din “Ursul păcălit de vulpe” şi au învăţat că nu trebuie să te încrezi în oricine. Tot în această călătoriei, copiii au cunoscut şi vulpiţa Otiliei Cazimir din “Vulpea cizmăriţa” şi veveriţa din poezia cu acelaşi titlu a lui Grigore Vieru. În pădure ne-am întâlnit şi cu iepuraşii din povestea “Cei doi iepurași Puf-alb și Puf-gri” şi am discutat despre dragostea dintre frați şi prieteni şi importanţa de a spune întotdeauna adevărul. În cea de-a doua parte a lunii am călătorit la Polul Nord. Aici am întâlnit oameni şi am aflat că se numesc eschimoşi şi locuiesc în igluri dar şi animale: urşi polari, lupi polari, vulpiţe polare, bufniţe de zăpadă, orci, balene, pinguini. Luna aceasta am învăţat şi despre simţuri: tactil (moale, aspru, neted), auditiv (onomatopee) şi cum iau naştere fulgii de zăpadă. În ianuarie o experienţă inediată a fost pictura cu cuburi colorate de gheaţă. Copiii s-au distrat extraordinar şi au fost super încântaţi de urma lăsată de cubul îngheţat. Activităţile matematice realizate pe parcursul lunii au pornit de la poveşti, poezii, animalele din pădure şi de la Polul Nord. Acestea s-au axat pe: constituirea de mulţimi cu tot atâtea elemente în limitele 1-3, trasare cifre 1, 2 si 3, ordonare obiecte de la mare-la mic şi invers, raporturi cantitative între mulţimi cu folosirea expresiilor, tot atâtea, mai multe, mai puţine, egale şi formarea de perechi între elementele a două mulţimi. Încheiem luna cu gândul la eschimoşi, urşi polari şi lupi şi ne întrebăm: “-Oare cum ar fi să avem un singur anotimp şi acela să fie iarna? “...
read morePriveste toamna prin ochii mei!
În luna noiembrie, ultima lună de toamnă, la noi la grădiniţă a sosit fermierul Tom. Acesta a vrut să ne arate cum este viaţa la fermă. Cum putea se facă lucrul acesta?! Foarte simplu! Pentru o lună s-a mutat la noi în grupă cu toată ferma! Aşa că, am avut la noi în sală: albinuţe, căluţi, pisici, căţei, purcei, văcuţe, puişori, găini, raţe, porumb, grâu, şure cu fân, podgorii, grădina de legume şi livada. Cu ajutorul lor, fermierul Tom, i-a învăţat pe copii despre animalele şi păsările domestice (denumire, foloase, cu ce se hrănesc, unde locuiesc, alcătuirea corpului, familia fiecăruia), despre utilajele şi uneltele de la fermă, despre construcţiile de la fermă (grajduri, coteţe, cuşti, hambare), despre cereale, fructe, legume şi despre munca pământului. Întreaga luna, am învăţat poezii despre animalele şi păsările de la fermă, am cântat cântecele despre ele, am avut poveşti cu ele: “Cei trei purceluşi”, “Aventurile lui Mudarici”, “Cel mai folositor animal”. În textul acestor poveşti se regăsesc o parte din temele despre prietenie de luna trecută. Luna aceasta am aflat de ce este nevoie să consumăm legume şi fructe iar “Povestea legumelor lăudăroase” ne-a învăţat că înainte de a le mânca trebuie în primul rând să le spălăm. Pornind de la poveste, am jucat jocul “De-a piaţa” în care copiii şi-au luat în serios rolul de vânzător şi cumpărător. Povestea despre legume a facilitat punerea în acţiune a unui joc în care, copiii legaţi la ochi trebuiau să recunoască legume şi fructe de toamnă după gust şi miros. Astfel am mâncat: roşii, ardei, morcovi, mere, gutui şi struguri. Considerăm că este foarte important ca cei mici să ia contact cu realitatea şi nu să privească doar imagini cu animale, fructe, legume şi hrana animalelor. Ca urmărea, am avut în grupă legume, fructe, cereale, fân, toate reale, pe care copii le-au putut atinge şi sorta după caz. Am putut simţi astfel textura, gustul, mirosul şi culoarea lor. Începând de luna aceasta am introdus la grupa literele şi sunetele: A şi M iar la ştiinţe am continuat cu cifra 3, triunghiul, patratul, culorile maro si verde. Discuţiile purtate la Întâlnirile de dimineaţă din această lună nu au fost numai despre viaţa de la fermă. Am vorbit şi despre animalele din pădure şi modul în care ele se pregătesc de iarnă. Totodata, am discutat şi despre natură şi vreme . Natura, fermierul Tom, animalele pădurii şi copiii de la Grupa Mică aşteaptă cu nerăbdare sosirea...
read more